Thursday 22 September 2011

Tips Membuat Blog Yang Bagus

Sebelum saya menceritakan denagn lebih lanjut yeneyang tips nak buat blog yang bagus,saya membahagikan para pengunjung kepada 2 kriteria(perh...mcm pensyarah lak aku nie..)
1) Pengunjung yang hanya sekadar Blogwalking dan Berharap Blognya di Kunjungi Balik.(Biasanya Antara Sesama Blogger jew...)
2) Pengunjung dari Orang yang benar-benar memerlukan Informasi dan Content dari Blog kita.(Biasanya dorang menemui Blog kita dari Hasil Searching di Google ataupun di Mesin Pencari Yang Lain).ok lar...berikut cara-caranya:
1) Saya sering Blogwalking dan menemukan Blog yang "terbaek dari ladang"dengan bermacam-macam software2 atau hardware atau Accessoris di Dalam Blog tersebut.Acessoris yang saya Maksud :
* Jam : Saya Rasa semua Pengunjung tidak memerlukan Jam karena masing-masing Taskbar Windows sebelah kanan Bawah sudah ada Jam.
* Kalender : Sama Seperti Jam Pengunjung juga bole jer ngok  Kalender-nya yang di rumah bahkan di Taskbar windows juga sudah ada Kalender.
* Menampilkan Status IP Pengunjung :
Blog kawan2 bukan program spy....jadi lebih baik tidak usah dipasang agar pengunjung tidak merasa dimata-matai selain tidak ada kegunaan lain yang bole anda dapatkan dengan menggunakan widget tersebut.
* Memasang Lagu/Music : Saya Rasa Pengunjung yang datang sudah memiliki Winamp di Komputernya masing-masing.Apalagi kalau Lagu yang di Pasang sering sangkut2 mungkin  Bandwith Low buka Blog anda.
(paling kurang syukur kerana Blog anda tidak langsung di "Close")
* Memasang Widget yang tidak ada Hubungannya dengan Blog anda. Misal "Widget makanan tempatan". sedangkan Blognya menceritakan tentang Komputer, tak kena langsung dengan maksud...
Lihat saja Blog Yang sudah senior sebut saja Blog "Kang-Rohman, Fatihsyuhud, O-om" Tampilannya Biasa saja tapi Isi kandungan Blognya yang "Luar Biasa" apalagi master ini yang memberikan source dan script Accessoris Blog tetapi mengapa mereka ini tidak memasang Accessoris di Blog mereka.(persoalannya????)
2)Perhatikan Tanda Baca, Penggunaan Gambar :
Perhatikan tulisan anda apakah tanda bacanya betul. Kesalahan dalam titik koma  jer  akan  menyebabkab erti yang berbeza.Gambar memang mempercantik halaman anda, gambar yang besar  membuatkan loading page anda menjadi lembap. yang jelas blog anda pasti akan diabaikan untuk sementara waktu ketika loading page sedang berjalan.

3)Hindari Menggunakan Widget yang tidak di Anjurkan Oleh GOOGLE dan Kurangi pemakaian Script dan JS yang Berlebihan.(Bukan bermakna tak bole guna tapi meminimumkan penggunaan).

4)Kandungan Blog anda Jangan terlalu sering "ciplak/cetak rompak"
Ini akan mendapat respon buruk dari pembaca, kerana  pembaca akan lebih berpikir lebih baik membaca  terus ke sumbernya daripada mengunjungi blog anda.

5)Link yang telah mati bakal tidak disukai pembaca, jangan kan pembaca search engine pun tidak suka benda lak ala ini. Lakukan dead link/Miss Link termasuk yang sudah Link Exchange dengan Blog kita.kadang2 kadang ada gak mengganti URL Blognya.

6)Jika memang Postingan tersebut Harus "diciplak" sebaiknya Cantumkan Link Sumber Originalnya.Anda tidak akan di anggap lanun cetak rompak atau menurunkan darjat anda sebagai Blogger Sejati.Oleh itu saya akan salurt jika anda berani mencantumkan Link Sumber Originalnya.

Senang citer,anda buat blog anda dalam keadaan cepat,mudah,mesra iaitu Web atau Blog yang "User Friendly".Tambahkan cikit : "Back To Top, Back To Down, ReadMore, Searching (Pencarian), Scroll Komentar, Blogroll, GoogleTranslate , dll yang memudahkan Pengunjung untuk mengakses dan membaca Blog Kita.
ok..selamat mengedit blog korang kasi nampak best ckit......

No comments:

Post a Comment

KOD RAHSIA TELEFON PINTAR ANDROID ANDA

Assalamualaikum sumer, laani rata2 org kite ngok da mule gne telefon pintar yang menggunakan sistem operasi Android , xkira iphone ke nokia ...