Thursday 3 November 2011

Tokoh Hadis Nusantara


Muhammad Yassin Isa al-Fadani
1916 – 1990 M/1335 – 1410 H

Dalam dekad 50 an yang lalu, Halaqat Hadith Syeikh Muhammad Yasin Isa al-Fadani dibanjiri ramai penuntut dari dalam dan luar Makkah. Penuntut-penuntut dari Malaysia atau disebut Tanah Melayu pada ketika itu tidak ketinggalan untuk turut bersaing dalam halaqat ini kerana mendapatkan Isnad Hadith yang tinggi dan istimewa menerusi Syaikh al-Hadith Muhammad Yasin Isa al-Fadani.

Pengajian Isnad hadith merupakan salah satu daripada cabang-cabang ilmu dalam pengajian ini dan satu-satunya kelebihan ulama Islam, mereka dapat membuktikan setiap hadith yang mereka baca dan sampaikan kepada murid-murid mereka dengan silsilah sanad yang berhubung hingga sampai kepada Rasulullah saw. Melalui para rawi yang thiqat dan mempunya keahlian yang cukup tinggi dan wibawa. Semoga Allah merahmati Abdullah ibn al-Mubarak dengan konotasinya yang cukup bermakna dalam pengajian ini, katanya:

الإسَْنَادُ مِنَ الدِّيْنِ، لَوْلا الإسْنَادُ لَقَالَ مَنْ شَاءَ مَا شَاءَ[1]

Terjemahan: Isnad sebahagian daripada agama, tanpa isnad, orang bebas bercakap sesuka hatinya.

Yahya ibn Ma`in pernah ditanya ketika sakitnya yang mengakhiri hayatnya: Apakah sesuatu yang anda suka pada saat ini. Dia menjawab:

بَيتٌ خَالِي وَاِسْنَادٌ عَالِي [2]

Terjemahan: Saya sukakan rumah yang tenang, dan isnad yang tinggi.

Tokoh yang sedang diperkatakan di sini ialah seorang ulama insaiklopedik Nusantara. Beliau mempunyai kepakaran kelas pertama dalam bidang-bidang Hadith, Usul al-Hadith, Usul Tafsir, Fiqh, Usul al-Fiqh dan ilmu Falak. Nama penuh beliau ialah `Alam al-Din Abu al-Fayd, Muhammad Yasin bin Muhammad Isa al-Fadani. Beliau di lahirkan di al-Masfalah, Makkah al-Mukarramah pada tahun 1335 H/ 1016 M. Dibesar dan diwafatkan di Makkah pada 28 Zul Hijjah 1410 H/ 21 Julai, 1990 M. Jenazahnya dikebumikan di perkuburan al-Mu`allaht.

Riwayat hidup al-Fadani yang cuba dipaparkan kali ini, bukan seorang tokoh ulama tempatan yang biasa diperkenalkan melalui Akhbar dan Majalah, bukan seorang Tuan Guru yang membuka pondok, lalu namanya terukir bersama nama Kampung dan madrasahnya. Tetapi beliau ialah seorang ulama Hadith yang namanya standing dengan nama-nama seperti Abu al-Tayyib Shams al-Din al-`Azim Abadi, Pengarang kitab `Awn al-Ma`bud dan Sheikh Muhammad Khalil al-Saharanfuri, Pengarang kitab Badhl al-Majhud. Kedua-duanya merupakan syarah kitab Sunan Abu Dawud yang tidak asing kepada guru-guru, para pelajar dan seluruh pencinta ilmu yang membawa banyak barakah dalam bidang ini.

Tokoh yang terkenal dengan keluasannya dalam bidang Hadis ini, terutama dalam pengkhususan isnad dan Musalsalat diberi julukan Nusnid al-`Asr (Penyimpan sanad pada zaman ini). Menurut Dr Yahya al-Ghwthani al-Fadani memperolehi isnad Hadis daripada lebih 700 sheikh, satu julmah yang memang sukar ditandingi. Kewafatan beliau menjadikan jarak sanad Hadis melalui jalan beliau lebih jauh satu darjah dengan Rasulullah saw berbanding sebelumnya. Justeru, tidak terkejut jika Syeikh al-Fadani pada masa hayatnya selalu diburu oleh pencinta sanad Hadis untuk mendapatkan silsilahnya yang lebih tinggi. Menurut pengajian ini, semakin kurang jumlah periwayat dalam isnad semakin tinggi nilai kesahihan sesebuah Hadis dan semakin akrab pula dengan Rasulullah saw.

Sejarah mencatatkan ilmuwan Hadis pernah merantau berbulan-bulan lamanya demi mendapatkan hanya satu Hadis menerusi sanadnya yang tingi dan dipercayai ada di negeri-negeri tertentu, mereka sedia membenjakan peruntukan yang besar, kadang-kadang hanya untuk mendapatkan satu Hadis daripada seorang syheikh yang berusia.

Zaman ini merupakan zaman yang paling malang bagi pengajian isnad Hadis, terutama di Malaysia kerana hampir tiada lagi peminat yang memberi perhatian kepada jalan-jalan sanad dan riwayat Hadis dalam sesebuah negeri. Pengajian Hadis yang ada pada hari ini, tidak lebih dari hanya untuk mendapat keberkatan, bukan lagi sebagai sandaran ilmiah yang memerlukan kajian dari segi kekuatan dan kelemahan riwayat. Justeru, tidak hairan jika ramai para cendikiawan tersasul apabila bercakap tentang agama, bahkan ada yang berhujah dengan Hadis Mawdu` dengan alasan itu pun Hadis juga. Berkata al-Khalil ibn Ahmad al-Farahidi

الرِّجَالُ أرْبَعَةٌ : رَجُلٌ يَدْرِيْ ويَدْرِيْ أنَّهُ يَدْرِي فَذَلِكَ الْعَالِمُ فَاتَّبِعُوهُ؛ وَرَجُلٌ يَدْرِيْ وَلا يَدْرِي أنَّهُ يَدْرِي، فَذَلِكَ نَاسٌ فَذَكِّرُوهُ ؛ وَرَجُلٌ لا يَدْرِي ، و يَدْرِي أنَّه لا يَدْرِي ، فَذَلِكَ مُسْتَرْشِدٌ فَاَرْشِدُوهُ ؛ ورَجُلٌ لا يَدْرِيْ ولا يَدْرِي أنَّه لا يَدْرِي ، فَذَلِكَ جَاهِلٌ فَارْفُضُوهُ .

Terjemahan: Manusia terbahagi kepada empat golongan: Orang mengetahui, dia mengetahui bahawa dia mengetahui, orang itu alim, sila ikuti bimbingannya; orang mengetahui, dia tidak mengetahui bahawa dia mengetahui, orang itu lalai, peringatkan dia; orang yang tidak mengetahui, dia mengetahui bahawa dia tidak mengetahui, orang itu sedang mencari pembimbing, sila bimbinglah dia; orang yang tidak mengetahui, dia tidak mengetahui bahawa dia tidak mengetahui, orang itu jahil maka tinggalkan dia.

Pendidikan al-Fadani
Al-Fadani mendapat pendidikan awal daripada bapanya Syeikh Muhammad Isa dan bapa saudaranya Syeikh Mahmud, pada beliau al-Fadani belajar al-Qur`an al-Karim. Dalam usia yang sangat awal, beliau menghafaz matan bagi ilmu-ilmu Islam, kemudian beliau menyambung palajarannya di sekolah al-Saulatiyyah dan tamat pada tahun 1353 H., seterusnya beliau melanjutkan pelajarannya di Darul Ulum dan daripada beberapa ulama yang mengajar di Masjid al-Haram.Beliau mempunyai bilangan guru lebih dari 700 orang, antara mereka ialah bapanya Muhammad Isa dan Syeikh Mahmud, Syeikh Muhammad al-Samluti, Syeikh Muhammad Bakhit bin Udaq al-Fadani, syeikh Muhammad bin Mahmud al-Dumi, Syeikh Muhammad Anwar Shah al-Kashmiri, Muhammad Ali bin Husain al-Maliki, Syeikh Muhammad al-`Arabi al-Tabbani, Syeikh Muhsin Musawi al-Muti`i, Syeikh Umr Hamadan al-Mahrusi, Syeikh Muhammad Nur Sayf, Syeikh Ibrahim al-Fatani, Syeikh Amin Kutubi al-Husni, Syeikh al-Sayyid Alawi bin Abbas al-Maliki, Syeikh Muhammad Hasanayn Makhluf dan ramai lagi semoga Allah merahmati mereka.
Meskipun al-Fadani menghabiskan seluruh usianya di Makkah, tanah tumpah darah keluarganya Padang, Indonesia, namun beliau bukan milik mana-mana negeri, beliau milik seluruh umat Islam di dunia tanpa sempadan, Jika ditinjau dari segi bilangan murid yang menjadi anak didik al-Fadani, mungkin seluruh ulama Malaysia yang pernah belajar di Tanah suci Makkah dalam tempoh setengah abad yang lalu adalah mrid dan anak-anak didik beliau.
Anak-anak didik al-Fadani memang wajar berbangga dengan al-Fadani sebagai guru mereka. Jika ulama silam sering diberi gelaran oleh murid-murid mereka dengan gelaran-gelaran seperti al-Allamah, al-Hibr, al-Bahr, al-Fahhamah (sangat alim, sangat luas pengetahuan, ilmunya melaut dan mendalam kefahamannya), maka al-Fadani adalah antara ulama yang layak mendapat gelaran-gelaran itu.
Sepanjang pengetahuan penulis, al-Fadani mempunyai murid yang cukup ramai di seluruh dunia. Antara mereka yang masih menyumbang khidmat mereka ialah Tuan Guru Haji Hashim bin Haji Abu Bakr, Pengetua Pondok Pasir Tumbuh, Kelantan dan Tokoh Ma`al Hijrah tahun 1428 Hijrah. Selain beliau tidak dapat dipastikan ada dan masih hidup.
Karya-karya Syeikh Yasin
Al-Fadani termasuk dalam golongan ulama yang mempunyai hasil penerbitan yang begitu banyak, ada yang berjilid-jilid besar dan ada yang berupa risalah, kira-kira lebih dari seratus judul, antara judul karangan beliau ialah:
إتحاف الإخوان باختصار مطمح الوجدان من أسانيد الشيخ عمر حمدان
إتحاف أولي الهمم العلية بالكلام على

No comments:

Post a Comment

KOD RAHSIA TELEFON PINTAR ANDROID ANDA

Assalamualaikum sumer, laani rata2 org kite ngok da mule gne telefon pintar yang menggunakan sistem operasi Android , xkira iphone ke nokia ...